دستگاه بارکدخوان چیست و چگونه کار می کند ؟

دستگاه بارکدخوان چیست و چگونه کار می کند ؟

به عنوان یک مصرف کننده می توان دید دستگاه بارکدخوان و بارکدها همواره در هر فروشگاه خرده فروشی، اجاره اتومبیل، شرکت در رویدادهای مهم، مسافرت های هوایی و حتی مراجعه به پزشک مورد استفاده قرار می گیرد.

به عنوان یک مصرف کننده می توان دید دستگاه بارکدخوان و بارکدها همواره در هر فروشگاه خرده فروشی، اجاره اتومبیل، شرکت در رویدادهای مهم، مسافرت های هوایی و حتی مراجعه به پزشک مورد استفاده قرار می گیرد.

بارکدها بیش از یک سری خطوط و فضای خالی بر روی هر محصول می باشند. سیستم های بارکدخوان به کسب و کارها این اجازه را می دهد تا اطلاعات جذابی را ردیابی نمایند، در نتیجه سبب افزایش بهره وری و بازدهی می شود. شما می توانید با آموزش نحوه کارکرد بارکد و همچنین چگونگی استفاده موثر از دستگاه بارکدخوان فرآیند کسب و کارتان را بهبود ببخشید.
در سال 1974 از بارکد برای اولین مرتبه بر روی یک بسته آدامس شرکت Wrigley Company استفاده شد. امروزه می توان بارکد را بر روی تمامی اجناس موجود در فروشگاه ها و حتی انبارها مشاهده نمود.

در حال حاضر دو نوع بارکد وجود دارد؛ خطی و دو بعدی. بیشتر بارکدهایی که به صورت چشمی قابل شناسایی هستند از نوع بارکد خطی می باشند. در بارکدهای خطی شش رقم اول عدد شناسایی تولید کننده می باشد و پنج رقم بعدی بیانگر محصول می باشد. آخرین عدد را عدد بررسی می نامند و مشخص می کند محصول صحیح اسکن شده است یا خیر ؟


بارکدخوان یا بارکد اسکنر
بارکد خوان ها معمولاً شامل سه بخش مختلف نظیر سیستم روشنایی، سنسور و رمزگشای می باشد.

به طور کلی، دستگاه بارکدخوان خطوط سیاه و سفید بارکد را توسط نور قرمز اسکن می کند که سپس به متن متناظر آن بارکد تبدیل می کند. به طور خاص، سنسور موجود در بارکدخوان، نور منعکس شده از سیستم روشنایی (نور قرمز) را تشخیص می دهد و یک سیگنال آنالوگ را تولید می کند که به رمزگذار فرستاده می شود. رمزگشای این سیگنال را تفسیر می کند، و با بررسی رقم آخر آن را تأیید می کند و سپس به متن تبدیل می کند.

متن های ایجاد شده توسط اسکنر به سیستم نرم افزار کامپیوتر ارسال می گردد. اطلاعات بدست آمده شامل هزینه ها، تعداد محصولات فروخته شده و محصولات موجود می گردد. از آن جا که بارکدخوان ها متنوع هستند و قابلیت های متنوعی دارند، برخی از آن ها به دلیل فاصله خواندن و ظرفیت حجم کاری برای صنایع خاص مناسب هستند.

در زیر به معرفی تعدادی از بارکد اسکنرهای موجود در بازار و نحوه کارکرد آن ها پرداخته شده است.
1. بارکدخوان نوع قلمی
بارکد خوان نوع قلمی از یک منبع نور و دیود حساس نسبت به نور که در کنار یکدیگر در نوک یک قلم قرار می گیرد تشکیل شده است.

2. بارکدخوان لیزری
بارکدخوان لیزری به همان شیوه بارکد خوان نوع قلمی کار می کنند جز این که آنها از یک پرتو لیزر به عنوان منبع نوراستفاده می کنند.

3. بارکدخوان CCD
بارکد خوان CCD از آرایه ای که از صدها سنسورکوچک نوری در یک ردیف طراحی شده اند استفاده می کند.

4. بارکدخوان بر پایه دوربین
این بارکد خوان از یک دوربین و تکنولوژی پردازش تصویر برای رمز گشایی بارکد استفاده می کند.

5. اسکنر بارکد خوان همه جهته
این نوع بارکد خوان مجمو عه ای از خطوط و منحنی ها را در جهتهای مختلف بدو ن مهم بودن جهت اسکن می کند.